W gabinecie do usprawniania niemowląt i małych dzieci wykorzystujemy różne metody których łączenie daje wspaniałe rezultaty rozwojowe.
Stawiamy na usrawnianie i kompleksowe wspomaganie dziecka w jego rozwoju oraz dostarczeniu prawidłowych doznań czuciowo-ruchowych. W przypadku dysfunkcji centralnego układu nerwowego rozwój ten przebiega inaczej niż rozwój prawidłowy. Dziecko ma zaburzoną świadomość własnego ciała oraz nieprawidłowe doświadczenia sensomotoryczne. W konsekwencji dochodzi do zaburzenia w napieciu mięśniowym i jego rozkładzie, który powoduje niewłaściwe wzorce ruchowe.
Pierwsze objawy dotyczą zwykle kontroli głowy i tułowia. Często możemy zaobserwować asymetryczne układanie główki, wypłaszczenie główki, asymetrię ułożeniową, prężenie obwodowe i unikanie pewnych funkcji takich jak np. leżenia na brzuszku i niechęć do obrotów. U niektórych dzieci dominują wzorce zgięciowe i wyprostne, a rozwój ruchów rotacyjnych jest znacznie upośledzony co przyczynia się do nieprawidłowych wzorców ruchu i postawy.
Większość problemów z jakimi zgłaszają się rodzice to:
* ze względu na wcześniactwo
* z zaburzeniami , opóźnieniami rozwoju ruchowego
* z zaburzeniami napięcia mięśniowego (wzmożone lub niskie napiecie mięśniowe)
* mającymi kłopoty z powodu pielęgnacji niedostosowanej do dziecka
* z asymetrią ciała
W związku z powyższym główne zasady usprawniania obejmują:
- normalizacje nieprawidłowego napięcia mięśniowego
-hamowanie nieprawidłowych wzorców postawy i ruchu
-wspomaganie w zdobywaniu nowych umiejętności motorycznych poprzez prowadzenie ruchu z tzw.punktów kluczowych, którymi są: głowa, obręcz barkowa ,obręcz miednicza
-dostarczanie prawidłowych doświadczeń sensomotorycznych
-wykorzystywanie i utrwalanie zdobytych umiejętności ruchowych w codziennych czynnościach (pielęgnacja, zabawa)
- praca z czaszką i ocena wysklepienia czaszki
Ważnym elementem wizyty fizjoterapeutycznej jest edukacja rodzica z zakresu pielęgnacji, noszenia oraz karmienia dziecka. To na rodzicach spoczywa obowiązek i odpowiedzialność czuwania nad prawidłową pielęgnacją, a przez to odpowiednim rozwojem ich dziecka-bo właśnie podczas przedstawianych wyżej czynności dziecko już od pierwszego dnia życia uczy się prawidłowych schematów ruchowych, jego ciało kształtuje się zgodnie z tym, w jakiej pozycji zostanie ułożone np. do karmienia czy przewijania ten sposób rozwijamy zainteresowanie dziecka jego własnym ciałem, pielęgnujemy i doskonalimy nasze wzajemne relacje. Większość dzieci nie wymaga rehabilitacji tylko bodźcowania do właściwego ruchu poprzez codzienne czynności i zabawę. Każde dziecko jest inne i ma swój określony rozwój którego nie należy przyśpieszać a właściwie go wspierać. Tego właśnie uczymy się i omawiamy na wizycie.
FizjoStrefa dla niemowląt i małych dzieci do 2 r.ż